Resebrev
9
Lübeck 2008-07-06
![](./Resebrev 9-filer/9-2.jpg) Herrarna rodde lätt om
oss
Medseglare på
Prinses Margriet
kanal
Se resebrevet som utskriftsvänlig pdf
På Hollands kanaler Förra brevet slutade
ju i Ketelmeer, som är en vik av det betydligt större Ijselmeer. Här
frågade vi hamnkaptenen om bästa väg till Groningen i nordöstliga Holland.
Han känner givetvis till allt som är värt att veta om kanalerna. Vi skulle
gå norrut och hålla oss några mil från kusten på Prinses Margriet kanal.
Denna kanal kan användas av båtar med stående mast, eftersom alla broar är
öppningsbara.
Här var det lätt att ta sig fram. När man kommer
till en öppningsbar bro, väntar man bara snällt på att den ska öppnas.
Någonstans finns det någon, som ser oss via kameror. Det är som ett
trolleri. Kanalen går också genom några sjösystem, och eftersom vi
passerade under ett veckoslut, var vi omgivna av seglare, roddare, jollar
och alla andra tänkbara flytetyg. Det enda problemet var djupet i
gästhamnarna. Eftersom de traditionella holländska båtarna är
flatbottnade, har djupet inte så stor betydelse för dem. De klarar sig med
1,2 meter i hamnarna. Vår båt går 1,65 m. djupt. Vi försökte på ett par
ställen, men fastnade i dyn och fick dras loss en
gång.
Startmotorn också! Efter renoveringen
har motorn gått fint. Men det är ju själva motorn som är renoverad, inte
kringutrustning som startmotor och generator. Detta fick vi uppleva då vi
skulle gå från Ketelmeer. Startmotorn hade gett upp. Vi trodde att det var
kolen, men det spelar inte någon roll vad det är, när man är långt från
reservdelar och verkstäder. Vi vevade igång motorn och fortsatte färden.
Vi ringde till vår dotter Sofia och bad henne kolla på internet efter
nästa Volvo-Penta service utefter vår väg. Groningen blev
svaret.
När vi efter några dagar förtöjde i Groningen,
mötte oss hamnkaptenen på bryggan och frågade hur länge vi tänkte stanna.
Vi berättade om vårt problem med startmotorn, och han förstod att allt
beror på hur lång tid reparationen tar. På väg till hamnkaptenens kontor
blev jag anropad från en båt jag passerade; ”Är det du som är svensken som
har problem med startmotorn?” Visst. Hamnkaptenen hade alltså berättat.
Mannen som frågade har jobbat med elmotorer och startmotorer i hela sitt
vuxna liv, men sålt sin firma och köpt en stor motorbåt. ”Jag kan titta på
startmotorn i morgon förmiddag, om du vill.” Nästa dag kom vår nyfunne
vän. Han fann snabbt att kolen var slut, precis som vi trott. Han kände
till en firma, där vi köpte nya kol, som han satte dit. Nu fungerade
allting, och det blev troligen mycket billigare än om vi gått till
Volvo-Penta. Men glädjen blev inte så lång, för efter ett par dagar
lade startmotorn av för gott. Nu kör vi utan den. Det är viktigare att
komma fram än att ligga still och reparera.
På Tysklands kanaler Tysklands kanaler
är effektiva trafikleder för yrkessjöfarten. Här finns inga öppningsbara
broar. Alla broar håller en viss höjd, och fartygen är byggda för att
kunna gå under dem. Vi kommer också lätt under broarna med ett par tre
meter till godo. Det är bara att köra på och slussa tillsammans med
fartygen.
Vid en sluss ett par dagsetapper in i Tyskland
blev vi anropade av en slussvakt, som ville veta vart vi var på väg. När
vi förklarade vår färdväg, meddelade han att det var omöjligt för oss att
fortsätta. Vi skulle kunna fortsätta fem slussar framåt, men sen var det
stopp. Två slussar reparerades och skulle hållas stängda en vecka framåt.
Vi diskuterade alternativa kanaler, men det skulle bli alltför mycket
arbete och för liten tidsvinst att gå dem. Vi hittade en bra gästhamn,
Haren. Här tillbringade vi några dagar i väntan, en sysselsättning som vi
fått mycket övning i på den här resan.
Plötsligt en morgon berättade hamnkaptenen att de
stängda slussarna öppnat två dagar tidigare än planerat. Då blev det fart
på oss. Vi hade då 50 mil kvar att gå till Travemünde. Resten av resan
handlade mest om att räkna timmar och kilometer och att hitta lämpliga
övernattningsplatser. Det tog en vecka att gå denna sträcka. Vi låg inte i
en enda gästhamn utan övernattade vid lämpliga ”Liegeställen” vid
kanalkanten. Onsdagen den 2 juli klockan 20.10 hade vi knutit fast i
Hansahamnen i Lübeck. Nu var alla slussningar
gjorda.
I väntan på masten Vår mast ligger i
Port Napoleon vid Medelhavet. Under färden har vi haft telefonkontakt med
denna marina och beställt hemtransport av samma firma som körde ner
masten. Nästa masttransport kommer att ske någon gång i mitten av juli. Vi
har kommit överens om betalningssätt mm. Nu ska vi snart ta oss till
Travemünde för att lämna över pengar och – ja just det – vänta. Och när
masten kommer på, då blir det segling! Just när detta skrivs ligger vi
kvar i Lübeck. Det är ju en gammal Hansastad, full av historia. Vi
promenerar omkring och tittar på gamla hus och kyrkor. Vi har åkt hiss upp
i ett högt kyrktorn. Därifrån kunde vi se hela staden och trakterna ända
bort till Travemünde. Vi går på konserter och caféer och studerar
turistlivet. Detta verkar kretsa mycket kring matställen. Lübeck är
välförsett med restauranger. Det är nog ett matställe i varje gathörn, och
för att man inte ska svälta för mycket på sina vandringar, så finns det
alltid minst en restaurang mellan gathörnen. Och för säkerhets skull finns
det fich-and-ships-kiosker också. Och Mc Donalds dessutom. Vi har inte
besökt alla, men vi gör så gott vi kan!
Varma pensionärshälsningar till Er alla
från Marianne och Roland
![](./Resebrev 9-filer/9-4.jpg) Lübecks typiska torn sedda från ett
kyrktorn
Vi sjönk 23 meter i största
slussen
|