Resebrev 7 2008-05-23 Plasmolen, Holland. Se resebrevet som utskriftsvänlig pdf
Intet är som
väntans tider………… Man bör väl inte dra dagar och datum i ett resebrev, men just i det här fallet är det befogat: Tisdag 29/4: Vi provkörde motorn och fann att den startade dåligt. Spridarna ska kollas. Onsdag 30/4: Drottningens av Holland födelsedag. Inte en människa jobbar. Hela landet firade. Det gjorde vi också genom att vara åskådare till ett jättefyrverkeri i Arnhem. Torsdag 1/5: Kristi Himmelsfärds dag. Helgdag. Fredag 2/5: Klämdag. Vem vill jobba då? Inte holländarna i alla fall. Och sen blev det ju lördag och söndag. Vi har lärt oss att vänta. På måndagen hyrde vi en bil och for ut på landsbygden till en dieselmotorverkstad, som ligger i en liten, oansenlig by ett stycke från allfartsvägen. Vi hade en vägbeskrivning på holländska, men eftersom vi inte är så bra på det språket, fick vi se mycket mer än vi tänkt oss av den mycket vackra landsbygden runt omkring vårt mål. Verkstaden kollade spridarna och meddelade att de är fina. Det är alltså något annat fel på motorn. Vi tänkte igenom saken medan vi åt lunch på en liten inrökt krog i det lilla samhället. Vi beslutade att fortsätta söderut, men försöka få tag på någon Volvo-Penta-service längs kanalen. Efter två dagar var vi i Gennep. Nu måste vi omedelbart in på Internet och få adress till serviceverkstad. Och så befann vi oss plötsligt i biblioteket i Gennep, där man meddelade att man stänger om tio minuter. ”Och i morgon har vi stängt, men välkomna tillbaka på fredag klockan två på eftermiddagen!” Fredag eftermiddag, det är väl den tid, då folk på verkstäder tittar på klockan för att konstatera att arbetsveckan snart är slut? Vi ringde hit till Eldorado i Plasmolen. ”Jodå, ni är välkomna hit. Verkstaden öppnar på tisdag. Det är ju Pingst nu, så vi har stängt på Annandagen.” Vi fick fortsätta att vänta. Vi väntar
fortfarande. Båtlivet i
Holland. När folk vill roa sig med snabbgående båtar, vattenskidor, vattenskotrar och liknande, så får man använda sig av vissa sträckor av floderna och kanalerna, där det är tillåtet. På Annandag Pingst, då skolbarnen hade sista dagen fritt av sitt två veckor långa skollov, åkte vi genom ett sådant område på floden Maas. Här fanns alla tänkbara flytetyg, som kan åka fort. Luften surrade av snabbgående motorer. Vi mötte och blev omkörda av alla dessa. Och de verkade inte bry sig om att de vanliga fartygen kom och gick som vanligt. Vi blev rädda när vi såg omkullkörda vattenskidåkare ligga och simma framför fartyg, men på något sätt kom alla ur vägen i tid. Till sjölivet hör väl också alla dessa små färjor, som går tvärs över kanaler och floder. I strömmande vatten är färjorna förankrade med långa vajrar uppströms. Dessa vajrar hålls upp från bottnen av tre småbåtar, som alltså följer med färjan över floden. Landningsplatserna för färjorna består helt enkelt av en betongslip snett ner i vattnet. Vattenståndet varierar ju mycket beroende på nederbörden, så landningsplatserna måste passa för alla vattenstånd. Det är otroligt många cyklister som använder färjorna. Slutligen har vi roddarna. De har uppträtt i de flesta kanaler efter Lübeck. De sitter i långa smala tävlingsbåtar. Båtarna bemannas av en, två, fyra eller fem personer. De ror med lätthet fortare än vår båt går. Många gånger ser vi fyra ungdomar och en äldre instruktör i en båt. De verkar träna mycket disciplinerat för framtida tävlingsframgångar. I en båt satt det fyra äldre gentlemän som roddare och en äldre dam som styrman. De placerade båten rakt framför vår och höll sig på ungefär 20 meters avstånd från oss i över en kilometer innan de svängde undan och tog en paus. Plasmolen,
vår vänteplats just nu. Internetcafé
saknar vi mycket. En uttagsautomat för sedlar lär finnas i en restaurang.
Och så finns en cykeluthyrning. Den kan vara bra att ha ifall vi tar en
tur till Gennep, där närmaste internetuppkoppling finns. Det är sex
kilometer härifrån. På tal om
väntan….. Hälsningar från Marianne och Roland
|
Läs tidigare resebrev:
Resebrev 1
Resebrev 2
Resebrev 3
Resebrev 4
Resebrev 5
Resebrev 6