Resebrev 1 Kvarsebo 2007-05-30 Se resebrevet som utskriftsvänlig pdf Detta är ju egentligen inte ett resebrev, eftersom vår långsegling ännu inte börjat när detta skrivs. Vi vill presentera oss och våra planer. Och så får Du ju en chans att hitta webbplatsen redan innan vi avseglar. Vi delar upp det här brevet i tre delar; Besättningen och drömmarna Båten Resplanen som mycket väl kan ändras med tiden. Besättningen och drömmarna Roland fick pension hösten 2006 och därmed kunde det bli klart för avgång sommaren 2007. Vi tänker inte gå ut på de stora haven, som ju kan bjuda på en hel del ansträngningar. Vi ska med ålderns rätt ta det lugnt och bekvämt. Ner genom Europas kanaler till Medelhavet. Och där vill vi njuta av olika kulturer och – framför allt – värmen! Vi började segla tillsammans på 60-talet. Ett fyrtiotal somrar har vi seglat längs ostkusten från Malmö i söder till Åland i norr. Gotland har också fått några besök. Men nu vill vi alltså utöka vårt revir. Vi vill se vad som finns bortom horisonten. Båten Bostaden Navigationen Framdrivningen Säkerheten Bland den övriga säkerhetsutrustningen kan vi ju nämna brandsläckare, länspumpar, brandfilt till köket, radar och slutligen - om inget annat hjälper – en uppblåsbar livflotte. Men det allra viktigaste för säkerheten är trots allt kunskap, erfarenhet, omdöme och ett fungerande samspel mellan oss ombord. Vi hoppas att våra seglingar under fyrtio somrar gett oss något av den varan. Vi känner oss faktiskt mycket trygga. Resplanen Den kanalen för oss västerut till Ruhrområdet vid floden Rhen. De tyska kanalerna är tättrafikerade ”motorvägar” för lastfartyg, som transporterar gods till de stora städerna i inlandet. Vi följer Rhen medströms in i Holland. Där svänger vi söderut till Belgien. Vi passerar bland annat Maastricht, som ju är ett känt ställe för alla EU-medborgare. Efter ytterligare några mil söderut går vi in i Frankrike vid en plats, som heter Givet. Där börjar Canal de l´Est. Den används inte alls för godstrafik, eftersom den är alltför liten. Den byggdes på den tid då lastfartygen var små och behändiga. Denna kanal klättrar uppför sluttningarna, så här får vi verkligen pröva på slussning! Vi passerar Verdun med sina många minnesmärken över slaget under första världskriget. Högsta punkt når vi vid Epinal. Då befinner vi oss 360 meter över havet. Därifrån bär det utför till Medelhavet. Vi hamnar så småningom på floden Saône och slutligen Rhône, som mynnar i Medelhavet, cirka 70 km väster om Marseille. Där hyr vi en mastkran och reser vår mast igen. Där blir vår båt en segelbåt igen! Då har vi gått 205 mil i kanalerna, gått igenom 240 slussar och 3 tunnlar. Vi vill gärna ta det riktigt lugnt genom Europa. Det finns ju så mycket att upptäcka i vår världsdel. Vi vill gärna stanna för att ta del av minnesmärken, kulturskatter, gatuteatrar, trottoarkaféer, gränder, museer, restauranger, kyrkor, konstskatter, slott och vingårdar. Någon gång under november är det tid att hitta en bra marina för övervintring. Det kan ske på Italiens västsida eller Korsika, Sardinien eller…..? Detta är våra planer just nu. Mycket kan hända. Mycket kan ändras. Vi är ju båda över 60, och vi vet att sjukdomar och liknande kan förändra alla planer. Vi är väl medvetna om livets realiteter. Men vi planerar som om vi vore unga för evigt! Nästa resebrev kommer att skrivas när vi har kommit en bit på väg. Njut av sommaren! Marianne och Roland
|